Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

tisdag 12 juli 2011

120-130cm efterföljare i furusund samt en grym dag på sjön!

Grymt kul gäddfiske idag med Ludvig Sjögren! Fiskade i furusund och fick 21st gäddor med en topp på 6,2kg. Men det var inte bara det, på slutet av kvällen när vi bestämde oss för att ta sista gäddan som skulle bli nr 20 (vi hade bara 19st) nötte vi som satan, hade många hugg och efterföljare. Vi står och pratar om hur det skulle vara att dra en riktig fetgädda på kvällen inne på det grunda vattnet. Dock är inte förhoppningarna så stora eftersom gäddorna oftast är på mellan 2-4kg och något missad 5+. Vi nöter timme efter timme, precis innan vi ska dra in tänker vi att vi tar några sista kast där vi hade helt okej fiske för ett par timmar sedan, mycket hugg och missad fisk. Nu kommer dagens höjdpunkt! jag tar hem betet, ganska trött efter 12 timmar ute på sjön, misstänker att jag har följe eftersom det blir en svag men bestämd våg någon meter bakom betet, när betet väl är inne vid båten kommer den där grisgäddan vi snackat om. Den bara glider långsamt efter betet över sjögräset, helt SJUKT STOR ÄR DEN! Det är ovanligt med riktigt stora skärgårds gäddor men den här var riktigt stor och den stannar ett tag endast en meter från båten, jag ser den och det verkar som den ser mig och tänker: den där tar jag aldrig!!! jag försöker dra betet, en m/g spinnare framför käften på gäddan som bara vänder och drar därifrån, kvar står jag och skakar, helt tagen! Vilken adrenalin kick även om den bara visade sig.
Vi uppskattade längden till närmare 130cm, GRYMT bred över nacken och ryggen.. Vad den väger? Det får vi nog inte reda på... Men det är del av fisket som gör den så oerhört beroende framkallande, det enda jag tänker på nu är att åka ut igen i samma område för att ha någon chans att få någon gädda i den klassen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar