Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

tisdag 16 augusti 2011

Grymt gäddfiske idag! 10+

10.6kg 116cm, 8.0kg 103cm och 6,4kg 97cm
Utförligare rapport kommer imorgon!

...och här kommer den, lite sent dock men har spenderat dagen men min flickvän så uppdateringen fick vänta lite men här kommer den i alla fall ;)

Jag, Adam och Ludvig Sjögren begav oss ut på ett helpass i furusunds skärgård. Förutsättningarna var bra eftersom det inte var alltför mycket vind och molnigt vilket gjorde det bekvämt att fiska. Dock började det trögt... En timmes kastande och bara ett hugg utav en snipa, även fast det hängde spinnerbaits på våra tafsar. Vi glider lite långsamt runt en ö och fiskar av en vasskant där det ganska snabbt blir två meter djupt.
Mitt kast hamnar precis vid vasskanten vilket resulterar i ett lite lätt ythugg, det känns som en liten rackare till en början eftersom fisken hänger med lugnt och snällt när gäddan sedan bestämmer sig för att inte visa sig när den närmare sig båten vilket brukar betyda grövre fisk vilket jag också kände på tyngden. Dock pressar jag in den till båten och Adam håvar en 103cm lång gädda som vi sedan väger till 8kilo blankt.

Bra start på dagen tänkte vi men ska vi verkligen börja med att ta den största? Det som följer är att vi får mycket smått och någon enstaka fyrakilos. Adam har en så kallad efterföljare som är fin, på 7kilo kanske. Nära skjuter ju ingen hare så vi nöter på, tar en lunchpaus med kycklingsallad för att hämta lite nya krafter och tänka ut lite nya planer då fisket varit segt senaste timmen.

.. vilket resulterar i ännu en skaplig gädda på 97cm som vi väger lite snabbt till 6,4kg innan hon får friheten åter.

Gädda nummer 23 var det för dagen och då var klockan ca 3 på eftermiddagen så vi hade ett tag kvar innan dagen var slut. Vi nötte på, vi kastade, kastade ännu mer, det blev vindstilla och bleke, fisket blev ännu segare. Dock hade vi lyckats ta några fler gäddor, bland annat ett par på drygt 4 kilo.

Tiden går och kvällen lider mot sitt slut, vi har nu 32st, målet är att åtminstånde dra 35st vilket skulle vara bäst i antal den här sommaren. Sagt och gjort, det blev nästan lättare än förväntat när några ilskna gäddorn beslöt sig för att ta våra spinnerbaits, nu hade vi alltså 35st, klockan var mycket och vi visste att vi borde åka hem, det började redan skymma men sen tänkte vi, "ähh vafan vi tar ett sista ställe..."

Vi åker sakta in i viken med hjälp utav elmotorn. Det känns hett, småfisk som hoppar i ytan, någon gädda som plaskar inne i vassen. Dock hugger det inte, när vi har kastat av de första 30 metrarna utav vassen ser jag  hur det skvätter lite småfisk utanför en liten vassudde och säger "där borta står en gädda" . Kastet landar några meter förbi, jag tar hem betet, gör ett spinnstopp, börjar veva igen och så hugger det till ordentligt den här gången. Vi alla ser att nu är det fokus som gäller. Hård press in till båten gör att gäddan motvilligt kommer närmare, jag inser när jag ser längden på fisken att nu kan det vara nytt pers. Jag tjatar på Adam att han ska håva och det gör han också, fångsten är säkrad. YES!
Beten som är en M/G spinnerbait sitter i läppen och går lätt att kroka av, under tiden vi förbereder inför vägning och fotografering får hon vila i håven. Filmkameran låter vi rulla under hela förloppet medans vi tar bilder. Lite kul att kolla igenom sen efteråt när vi var så sjukt glada :D
Gäddan hade en längd på 116cm och en vikt på 10.6kg vilket är tre hekto ifrån mitt nuvarande PB men fortfarande en sjukt efterlängtad fisk.



Nu var vi nöjda, förutom Adam som var tvungen att lirka upp en gädda på sina kast. Sedan bar det av hemmåt, vi var mer en nöjda och kunde summera 37st fångade gäddor.

Jag har även en hel del filmklipp men det får vänta, måste nu sova så att jag orkar gå upp imorgon och köra ett sista pass på det här sommarlovet. Rapporter kommer! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar