Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

måndag 26 mars 2012

Fluga - effektivt på köldstel gädda

Har under en tid var sugen att testa på det där med gäddflugfiske. Sagt och gjort. Begav mig ut med mitt flugspö som jag endast använt vid ett par enstaka tillfällen. Paddlade sedan ut med kanoten en liten bit. Förutsättningarna var i stort sett idealiska, lätt vind och halvklar himmel, dessutom framåt kvällen.
Hittar ett litet vassparti och ett grund i början. Fiskar av grundet och sedan vasskanten.
Det tar lite tid innan jag får ordning på kastandet,  nybörjare som jag är ;)
Får dock äntligen ett lite längre kast in i en liten vassglugg, ganska perfekt. Gjorde tre till fyra hemtagningar och lät sedan flugan långsamt sjunka, sedan tar det stopp, spöt böjer sig och det är äntligen fast fisk. Tappar den dock, typ 2 kilo så spelar ingen roll. Får revanch ett par kast senare och landar en fet trekilos belamrad med iglar. Men det bästa var ändå att det blev en grym fight med flugspöt när jag annars är van med en lite styvare jerkpåk. Tar en till snipa innan jag nöjd beger mig hemmåt. Framgångsrikt fiskepass. Känslan att ta dem på fluga var grym. I helgen blir det dock tailfiske efter tröga vårstinna damer.

2 kommentarer:

  1. Coolt Max,-nästa gång blir det kanske en öring!!
    Danne

    SvaraRadera
  2. nejnej, nu är det gädda som gäller ;)

    SvaraRadera