Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

måndag 16 april 2012

Del 3 & 4 - 13100gram 119cm

Då var det dags för de sista delarna av gäddtrippen. 
Dag 3: Det hände inte så mycket speciellt denna dag, soligt väder fick gäddorna att bli ytterst misstänksamma mot våra beten.
Runt tolvtiden blev det lite fart. Adam missade en grym gädda som höll på att skrämma oss rejält. En biffig skärgårdsgädda som troligtvis skulle passerat tiokilosgränsen med lätthet som kom med världens fart upp från ingenstans och missade betet precis vid båten. En firre som vi nötte mycket på senare under dagen men som ratade våra beten som vi hade att erbjuda. Annars var dag tre bra, runt 35 gäddor men tyvärr ingen över 5kg.

..och nu till måndagen som kom till att bli den bästa dagen, i alla fall för mig...

Jag och Adam begav oss ut runt nio tio typ, siktet på de stora gäddorna ;) och det började bra redan från början, kanske lite segt men de fiskar som högg var i bra vikt. Min första kontakt med fisk var ett rejält slackhugg, en bättre gädda som kom bakifrån och därför kände jag inget i början. Men när jag började veva var linan slak för att sedan sträckas upp och då kände jag ett bra tung-gung innan jag förlorade kontakten. Vi fick i alla fall förhöjda förhoppningar om att fisket skulle vara bra idag med, och det blev det minst sagt.   
Kort därefter tar Adam en utlekt gäddhona som snabbt sätts tillbaka efter ett foto.

Min första för dagen, 8.30kg och 104cm! Härligt med en bra start.
Det fortsatte att hugga och nästan alla gäddor hade en bra tyngd. Denna knep en långsamt fiskad mctail.

7,5kg 101cm
Adam kniper en riktigt fin skärgårdsgädda på 8.82kg och 100cm. En riktig buss :D

En av flera mellan 5-6kg
Nu kommer den bästa händelsen :D
Kastar ut min mctail på en ofiskad yta. Cirka fyrtio meter bort landar betet, låter det som vanligt sjunka ner en liten bit innan jag rycker hem min mctail. Gör ett spinnstopp i cirka tre sekunder och känner ett lätt hugg, som en stöt genom linan in i spöt och till händerna. Tyngden som svarar i mothugget är massiv.
Bra fisk säger jag till Adam som gör sig redo med håven. Riktigt bra!
Fighten är ganska hård men kort och den stora gäddan håller vi ett par tillfällen på att simma in i vassen. Jag tror jag aldrig varit så närvös att tappa den tillfället innan den ligger i håven då Adam säger "shit den sitter dåligt". Jag ser att den sitter med en krok i läppen. Om den hade lossnat då hade jag mest troligt hoppat med öppna armar efter ner i det kalla vattnet men som tur var håvade Adam med mycket skicklighet gäddan utan några dramatiska incidenter. Vi konstaterar: Den är ju stor som ett hus!!! en monstergädda på spinn. Jag inser att mitt dåvarande pb på 10,9kg kommer bli väl överträffat av denna magnifika fisk.

Enorm
Vågen visade hela 13.1kg (119cm) vilket är en rejäl höjning av mitt personbästa.

Nervös fotosech som gick kanon. Hon behöll sig i lugnet uppe i luften och vi tog så många kort vi hann under den korta tid hon var uppe innan hon fick simma tillbaks för att om några dagar kunna leka.



Sjön release!  hon simmade tillbaks till synes obekymrat :D

Vad säger man, jag är sjukt glad och mitt mål för i år är solklart överträffat men frågan är när man får se en sådan firre igen. Men nu när fisket var helt sinnes körde vi på. Och det fortsatte helt galet. Nästa kast efter mitt pb drar jag på en sexkilos som sliter sig vid båten men jag står bara och ler och tänkte att det var skönt att slippa kroka av den, haha fartblind kan man säga!

En gädda strax under sju kilo och precis under metern

Adam med två finingar runt 7kilo varav den andra gäddan mätte metern exakt.


Den här tjockisen högg helt galet hårt i min mctail. En vacker fisk på 8.6kg och 101cm.
7.5kg och 101cm
Efter denna började vi dra oss hemmåt mer än nöjda, detta gäddrace hade överträffat alla våra förväntingar. Det blir svårslaget i framtiden men nu är vi bara nöjda att det har inträffat :D
Måndagens resultat: 28 gäddor, nästan alla över 5kg, 7 över metern och en på tretton som topp. 
The end för denna tripp

Mer kommer ;)

4 kommentarer:

  1. Grattis till ett fantastiskt fiske! Dock blir man lite fundersam; vikter och längder är exakta men i övrigt lite luddigt. Ingressen på Söders hemsida säger 128 gäddor, 100 över 5. Det torde vara ett av dom absolut bästa gäddfisken som existerat? När jag läser er rapport har ni en dag utan 5+ vilket innebär 100 5+ på 3 dagar vilket är osannolikt bra. Det är ett snitt på 33,3 gäddor/dag över 5 kg. Ni fångade dagen utan 5+ 35 st gäddor vilket gör att ni totalt övriga dagar fångade 93 gäddor. Var alla gäddorna i dagarna 3 över 5+? Redan där finns ett seriöst räknefel. Att ni haft kanonfiske betvivlar jag inte men varför inte vara mer exakt över hela linjen? Folk är intresserade och det ni åstadkommit sätter en viss prägel på vad som händer. Så bra fiske har ni haft så det ger ett avtryck. Varför utsätta sig för krångel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag (Adam) har gjort ett skrivfel i min rapport till SS. 50+45+35+28 kan omöjligt bli 128 så därför är max rapport korrekt och söder rapporten inkorrekt(max har bättre minne och matematiskt tänkande än mig)

      Ber om ursäkt för komplikationen.
      Med vänlig hälsning, adam @ söder

      Radera
  2. Hej! tror tror det endast var Adam som räknade lite fel när han postade inlägget eftersom det stod att vi totalt under helgen fick 128 fisk vilket är det enda som inte går ihop eftersom vi fick cirka 50+45+35+28 vilket är drygt 150. Mängd över 5kg var helt otroligt både på fredagen, lördagen och måndagen men ej söndagen. När ett sådant fiske inträffar är alla i båten fokuserade på att fiska därför är det helt omöjligt att ge något exakt antal, därav att det är "lite luddigt" .

    MVH/Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstförstå mig inte! Jag har full förståelse men det jag var ute efter är just det jag nämner. Ett sånt fiske ni haft är fantastiskt (och väldigt bra skrivet) och därför kan folk undra och misskreditera.Ni är seriösa (det har jag förstått)och det var absolut ingen kritik. Bara en (avundsjuk..) undran!!
      Om jag inte grattade förra gången så gör jag det nu! Ni skall inte be om ursäkt- det är jag som skall göra det om ni trodde jag misstrodde er!!!

      Radera