Välkommen till min blogg!

Välkommen till min blogg!

onsdag 11 april 2012

Del 1 av 4 - sjukt gäddrally

Dag 1 av 4
Vid åttatiden på morgonen fredagen den trettonde tog denna fisketripp sin start. Det kändes som det skulle bli en bra dag, regnet hängde i luften och det luktade gädda. Men så börjar det riktigt segt på några rätt så säkra platser, vi kammar av några kanter med jerks, tailar och gummibeten med några giriga små snipor som resultat. 4 gäddor första timme, nästa timme hände det ingenting så vi beslöt oss för att dra vidare en bit till ett lite mer grymt ställe. Första sträckan kammar vi noll och efter en liten flytt med Thomas (elmotorn) så når jag in med min buster jerk II i en vassglugg, grunt vatten, två ryck vevstopp och sedan ett litet lätt hugg som visar sig vara en redigt grann 8kilos gädda på 102cm. Bra start för mig. Det som hände näst var att denna gädda måste ha triggat igång sina 50 polare inne vid vassen för vi hade sedan ett sjukt gäddrally. Flera gånger hade vi dubbel och trippelhugg. Flertalet över 5 kilo men de flesta runt 3-4kg, dessa satt rätt så löst vilket gjorde att vi lätt kunde kroka av dem utanför båten.



8.0kg 102cm
Adam kniper en 6kilos, big bandit var det som  gällde.
Huggsexan håller i sig och Conny tar en till gädda på 8.0kg och 102cm på big bandit medans jag tar en på 5 kg och Adam en 4a. Helt galet var det för jag stod med spöt och en femkilos i ena handen samtidigt som jag håvade Connys 8 kilos.
Efter nån timme och konstant rally får jag ett grymt hugg 3-4 meter från båten på big bandit skitmört. Galet bred nackad gädda suger in betet som en mumsbit, Adam agerar håvmästare och säkrar gäddan som visar sig väga 9.0kg och med en längd på 104cm. Tre välkonditionerade hundraklubbare under kort tid - coolt!


Glad och blöt




 Kändes skönt med en nytt årsbästa och även en sjukt bra start på vår gäddtripp - hur ska det här sluta egentligen?
Tar en sjua som får sätta punkt för första dagens gäddfiske. Vi är allmänt kalla, blöta och trötta så lite återhämtning till nästa dag var det som gällde.

Min sjua - kort och cylinderformad
På hemvägen fick vi stå ut med konstant duschande av iskallt vatten,  vågorna ute på fjärden slog in i bustern. :)

Dag ett avklarad och det var helt sinnessjukt gäddfiske 3st 8+ och flertalet mellan 5-7kg.

Del 2 av 4 kommer om ett tag ;)


1 kommentar:

  1. Riktigt kul läsning med sköna bilder! Fortsätt så! Grattis till nya PB:t!:D
    Skit fiske!

    SvaraRadera